Skoleutvikling på min skole, hva?
Jeg har hatt flere ideer for hva jeg vil arbeide med i mitt
skoleutviklingsprosjekt, jeg har vurdert både oppfølging av NyGIV elever,
tilpasset opplæring, dokumentasjon av iverksatte tiltak og klasseledelse som
mulige temaer for mitt skoleutviklingsprosjekt. Etter å ha vurdert de ulike temaene
har jeg kommet til at temaet for skoleutviklingsprosjektet mitt blir klasseledelse.
Bakgrunnen er blant annet at jeg tenker at temaet klasseledelse vil være
enklere å involvere flere i arbeidet. Skolen har og har hatt fokus på
klasseledelse over tid. Vi skal benytte i aksjonslæringen i
utviklingsprosjektet vårt og praktiske metoder som kan være aktuelle er
skolevandring og kollegabasert veiledning. Jeg tenker at vi kan benytte oss av
den kompetansen på klasseledelse vi har på skolen som foreleser for kollegiet
sin tanker og kunnskaper rundt temaet. Etter denne introduksjonen starter prosessen
hvor den enkelte reflekterer over egen praksis før alle deler sine refleksjoner
i sin gruppe og derfra driver prosessen
videre gjennom erfaringsdeling, refleksjon, teorier og forskning. Etter at gruppene har jobbet med
sine innspill til fremtidige endringer deles gruppene med hverandre i
fellesmøte. Vi ønsker at alles stemme skal komme frem og velger å dele arbeidet
i individuell refleksjon, så dele refleksjoner i gruppe for så å presentere i
fellesmøte, denne formen tror jeg kan bidra til at alles stemme høres.
Aksjonslæring er en lærings- og utviklingsprosess hvor
refleksjon er en viktig del av prosessen. Målet med aksjonslæring er å skape
varig endring, heve kvaliteten på arbeidet i skolen. Samtale, refleksjon, dele
tanker og erfaringer, innsamling av data og analyse er sentralt i
aksjonslæringen. Refleksjon over egen praksis, samarbeid og felles refleksjon
kan bidra til å utvikle forståelse for endring og gjennom dette skape
eierforhold til endringene og utviklingsprosessene som settes i verk.
Aksjonslæring kan bidra til å finne mulige løsninger og tiltak for å utvikle
organisasjonen og menneskene i organisasjon, bidra til å bli en lærende
organisasjon. Aksjonslæring som metode er planlagt og systematisk med faste
rutiner, planlegging, tiltak, observasjon av tiltak, analyse og tolkning av
observasjon, refleksjon og dokumentasjon, dette mønsteret gjentar seg for å
skape varig endring. Metoden er godt egnet for involvering og engasjement.
Gjennom denne prosessen håper jeg at vi som skole vil bli
bedre på klasseledelse og få en mer enhetlig forståelse for klasseledelse og
bli enige om hva vi på Breivang skal vektlegge i forhold til og rutiner for
klasseledelse.
BenteJ
Hei Bente!
SvarSletSpennende lesing, og veldig i samme gate som det vår skole er i gang med. Vi har de siste årene hatt mye fokus på klasseledelse, både gjennom et hjem-skoleprosjekt via fylket, og som et kommunalt prosjekt. Dette har vi jobbet med over mange år, og fått gode tilbakemeldinger på, men det er et paradoks at de lærerne som sliter mest i klasserommet, fortsatt sliter like mye. Tror ikke det dreier seg om vilje, men om evne. Noen mennesker har rett og slett ikke de egenskapene som skal til, noen blir nok ganske bevist dette, men ikke alle. Det er uansett utrolig lærerikt og verdigfult for hele skolen å ha "åpne dører" og dele med hverandre. Dessuten får man jo ideer og inspirasjon av å se hva andre gjør i sin undervisning :-)
Uansett fra høsten 2015 starter vår skole opp med det nasjonale satsningsområdet som heter motivasjon, mestring og muligheter,(ungdomstrinn i utvikling) Her er fokuset å få gjort undervisningen så praktisk som mulig ved hjelp av aksjonslæring. Vår kommune ønsker å ta med hele skolen, Dvs 1-10, vi mener "frafallet" starter tidligere enn i u-trinnet. Det blir spennende, og vi er allerede i gang med planleggingen. Det blir med andre ord mye aksjoner i skolen i årene som kommer, det tror jeg er veldig bra! :-) Fortsatt lykke til med skrivingen - ses snart! Klæm
Bente!
SvarSletDu beskriver aksjonslæring som en metode som engasjerer og forplikter den enkelte arbeidstaker. Dette er jo slik jeg ser det essensen i alt endringsarbeid for at den skal kunne forbli i organisasjonen. Ser at du velger deg klasseledelse som utviklingsprosjekt og dette synes også jeg er et fint satsingsområde. Jeg tror at relasjonsbyggingen som foregår mellom elev/lærer betyr masse for undervisningsklimaet i en klasse. Sunniva er inne på at de som sliter ikke nødvendigvis endre over natta, men jeg tror fokus på dette over tid gjør noe med oss alle. Blir spennende å høre mere når vi møtes neste gang.
BP